UAM-X

The need for transdisciplinarity in higher education*
Nicolescu, Basarab

 

Veredas
No. 30; primer semestre de 20157año 16
Págs. 7-14


Resumen
la educación sólo es válida si es integral para el ser humano. La educación transdisciplinar se basa en la riqueza del espíritu científico, que se fundamenta en el cuestionamiento y rechazo de todas las respuestas a priori de toda certeza que se contradice con los hechos. Al mismo tiempo, en la transmisión de conocimiento se revaloriza el papel de la intuición profundamente arraigada, la imaginación, la sensibilidad y el cuerpo. Sólo de esta manera la sociedad del siglo XXI puede conciliar la efectividad y el respeto al potencial de cada ser humano. La transdisciplinariedad será un complemento indispensable para el enfoque disciplinario, porque significará la aparición de seres conectados continuamente y capaces de adaptarse a las cambiantes exigencias de potencialidades inherentes a la vida profesional. Si la universidad tiene la intención de ser un actor válido en el desarrollo sostenible, primero debe reconocer la emergencia de un nuevo tipo de conocimiento: el transdisciplinario. La nueva producción del conocimiento implica una apertura ultidimensional necesaria del proceso de aprendizaje: hacia el tiempo del ciberespacio; hacia el objetivo de universalidad; hacia una redefinición de los valores que rigen su propia existencia.

Abstract
a viable education can only be an integral education of the human being. Transdisciplinary education is founded on the inexhaustible richness of the scientific spirit which is based on questioning, and of the refusal of all a priori answers and all certitude contradictory to the facts. At the same time, it revalues the role of the deeply rooted intuition, of the imaginary, of sensitivity, and of the body in the transmission of knowledge. It is only in this way that the society of the twenty-first century can reconcile effectivity and respect for the potentiality of every human being. The transdisciplinary approach will be an indispensable complement to the disciplinary approach, because it will mean the emergence of continually connected beings, who are able to adapt themselves to the changing exigencies of professional life, and who are endowed with a permanent flexibility which is always oriented towards the actualization of their interior potentialities. If the University intends to be a valid actor in sustainable development it has first to recognize the emergence of a new type of knowledge: transdisciplinary knowledge. The new production of knowledge implies a necessary multidimensional opening of the process of learning: towards civil society; towards cyber-space- time; towards the aim of universality; towards a redefinition of the values governing its own existence.




  Texto completo (176 Kb)