UAM-X

Ética y lazo social
Schejter, Virginia; Emmer, Silvia

 

Tramas
No. 11; Junio 1997
Págs. 177-184


Resumen
En el hacer cotidiano del equipo de salud, aparece no solo la pregunta sobre si se hacen bien las cosas sino una interrogación ética sobre que es "hacer el bien" para el paciente. "El bien" no es un valor absoluto, sino que aparece como una pregunta en aquellos casos en que la cura es incierta, los procedimientos riesgosos o dolorosos. El costo puede ser alto, no sólo en lo económico, sino para la cotidianeidad del paciente y su Familia. El hacer o el no hacer, en estos casos genera el espacio para la pregunta ética para la que no existen certezas ni respuestas únicas. Es importante la cabida de la palabra de las diferentes personas involucradas en la decisión que puedan evaluar lo individual de cada situación. Tomamos el "curar" y el "cuidar" como dos valores importantes a tener en cuenta, ya que en una sociedad donde la postergación de la muerte se antepone a todo valor, se excluye en ocasiones el cuidar en un intento inútil de prolongar la vida aunque sólo signifique la prolongación del sufrimiento. Múltiples son las maneras de cuidar, allí donde no es posible curar, como el proporcionar confort, paliar el dolor, acompañar y escuchar al paciente y a la familia. Transmitir los riesgos de los tratamientos, informar sobre la incurabilidad de una enfermedad, indicar una amputación, proponer un trasplante, pedir la donación de órganos o una autopsia para clarificar un diagnóstico y el acompañamiento del paciente moribundo sólo pueden ser posibles cuando la situación tiene como soporte un equipo entrenado y que funcione como tal. Prevenir los problemas de salud mental de los profesionales de la salud requiere la intervención en el diseño de condiciones de trabajo que contemplen su cuidado.

Abstract
Within the health team's daily task, appears the question not only of whether they do things correctly, but also the ethical interrogation regarding what is "to do what is good" for the patient. "Good" is not an absolute value, but rather it appears as a question in those cases where the cure is uncertain and the procedures are risky or painful. The cost may be high, not only in economical terms, but also for the patient and his (ha) family's daily process. To "do" or not to "do" in these cases generates this setting for the ethical question for which there are no certainties nor unique responses. The opening for the word/opinion of the different persons involved in the decision who can evaluate the individual aspect of each situation. We take "curing" and "caring for" as two important values to be taken into account. In a society where putting off death is given preference above any other value, "caring for" is at time excluded in a futile attempt to prolong life even though it may only signify the prolongation of suffering. When it is not possible to cure, there are many ways of caring for, such as providing comfort, mitigating the pain, being there for and listening to the patient and the family. Communication of the risks of treatments, informing of the incurability of an illness, indicating in regard to an amputation, proposing a transplant, requesting organ donations or an autopsy to clarify a diagnosis and providing company to the trained and that works as such. The prevention of mental health problems for the members of the health professions requires intervention in the design of working conditions that are focused on this care. The appearance at different to institution of Ethics Committes, which can favor an atmosphere of discussion and also have the risk of delegating the problems that concern the whole of society upon a group specialists who are isolated from daily procedures, thus taking away the responsibility from the actors directly involved in the decision.




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